Zapraszamy w imieniu Pałacu Schoena - Muzeum w Sosnowcu, komisarzy wystawy i członków SMF uczestniczących w wystawie na wernisaż wystawy "Czarny Potok" w ramach XIX Sosnowieckich Spotkań Artystycznych.
Wystawa
jest pokłosiem XIX Sosnowieckich Spotkań Artystycznych. Tym razem
zaproponowaliśmy zaproszonym artystom zmierzenie się z powieścią
wybitnego pisarza Leopolda Buczkowskiego „Czarny potok”, która jest
jednym z najlepszych przykładów polskiej prozy eksperymentalnej XX
wieku. Powieść ta jest rozrachunkiem z przeszłością, zwłaszcza z
traumatycznymi doświadczeniami II wojny światowej.
Jest
to propozycja dość zaskakująca, bo od współczesnej sztuki nie
oczekujemy przecież ilustracji powieści, dlatego nie zamawialiśmy
konkretnego tematu, a powieść miała być jedynie inspiracją powstających
prac. Mogły być nią również same Spotkania, które odbyły się w maju 2016
roku w Wysowej-Zdroju oraz Gorlicach, na terenie z bogatą łemkowską
tradycją. Szanując wolność twórców, wybór pozostawiliśmy uczestnikom.
Dlaczego
wybraliśmy powieść eksperymentalną? Naszym ukrytym celem było zwrócenie
uwagi na podobieństwo konstrukcji tej książki do sztuki naszych czasów,
od której oczekuje się wciąż czegoś, co zaskoczy widza - nowatorskich
rozwiązań. Ponadto, sięgając po eksperymentalną prozę, podkreślamy
autonomię twórcy w tworzeniu swoich dzieł, jak również prawo odbiorcy do
wolności ich interpretacji. Jak zauważa Umberto Eco „współczesne
dzieło sztuki ma być otwarte na interpretacje”. Znane nam z lat
szkolnych pytanie: Co artysta miał na myśli? - traci sens, ponieważ
zamyka przed nami dzieło w jedynej obowiązującej i z tego powodu
fałszywej interpretacji. Dzisiejsza sztuka daje możliwość stawiania
wielu pytań: "Czym to dzieło jest dla mnie? Jakie wywołuje emocje? Jakie
są jego odniesienia?". Jest otwarta na widza, jego emocje,
doświadczenia i skojarzenia.
Uznane przez odbiorcę prawo artysty do poszukiwań, eksperymentowania i korzystania
z niekonwencjonalnych środków wyrazu widać w prezentowanych na wystawie pracach, na której fotografie stają się kolażami, rzeźby odbiegają od klasycznej definicji, obrazy wychodzą poza sztywne ramy, malarze przedstawiają videoarty i umykające słownikowej definicji obiekty. Sięgając po różnorodne rozwiązania formalne, twórcy zaproszeni do udziału w Spotkaniach: malarze, rzeźbiarze, graficy i fotograficy chcą jednym przypominać, innym uświadamiać, że współczesnej sztuki nie można jednoznacznie zdefiniować i „zaszufladkować”, ponieważ jest ona interdyscyplinarna.
z niekonwencjonalnych środków wyrazu widać w prezentowanych na wystawie pracach, na której fotografie stają się kolażami, rzeźby odbiegają od klasycznej definicji, obrazy wychodzą poza sztywne ramy, malarze przedstawiają videoarty i umykające słownikowej definicji obiekty. Sięgając po różnorodne rozwiązania formalne, twórcy zaproszeni do udziału w Spotkaniach: malarze, rzeźbiarze, graficy i fotograficy chcą jednym przypominać, innym uświadamiać, że współczesnej sztuki nie można jednoznacznie zdefiniować i „zaszufladkować”, ponieważ jest ona interdyscyplinarna.
Uczestnicy XIX Sosnowieckich Spotkań Artystycznych:
-
Judyta Bernaś
-
Joanna Bratko-Lityńska SMF
-
Jerzy Chrapka SMF
-
Katarzyna Fober
-
Arkadiusz Gola
-
Mateusz Hajman
-
Grzegorz Hańderek
-
Waldemar Jama
-
Marcin Korek
-
Piotr Kossakowski
-
Antoni Kreis
-
Michał Kusiak SMF
-
Jerzy Łakomski
-
Grzegorz Majchrowski
-
Damian M. Mickoś
-
Mikołaj Mikołajczyk
-
Michał Minor
-
Jowita Mormul
-
Kamil Myszkowski
-
Zbigniew Podsiadło
-
Wojciech Prażmowski
-
Małgorzata Rozenau
-
Matylda Sałajewska
-
Paulina Walczak-Hańderek
-
Marek Wesołowski
-
Paweł Więcławek
-
Józef Wolny
-
Ewa Zawadzka
-
Andrzej Zygmuntowicz
Komisarze: plener fotograficzny – Jerzy Łakomski, plener plastyczny - Ilona Gajda.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz